Jak na samoodečet měřidla
Kdy se provádí samoodečet? Jaké jsou možnosti? K čemu samoodečet slouží? Jak samoodečet provést?
Samoodečet, jak název napovídá, je odečet, který si zákazník sám nahlásí. Resp. podívá se na měřidlo a opíše z něj aktuální stav a ten nahlásí dodavateli, tedy nám. Dodavatel jej obratem nahlásí na distribuci. Distribuce jej posoudí a přijme či nepřjime.
Jsou dva základní typy samoodečtu:
- kontrolní odečet
- odečet k mimořádné fakturaci
Kontrolní odečet
jde o odečet, který se zadává na distribuci, ale není fakturován mimořádnou fakturou. Kontrolní odečty jsou zohledněny v následující pravidelné faktuře.
Kdy se provádí kontrolní odečet?
- v případě spotového produktu
- v případě změny dodavatele
- v případě, že si chcete zjistit stav svého elektroměru/plynoměru (vy jej nahlásíte a distribuce jej posoudí)
Odečet k mimořádné fakturaci
– pokud si přejete mimořádnou fakturu mimo termín odečtu určený distribucí, je potřeba si o mimořádnou fakturu přímo požádat. Tato služba je zpoplatněna jak distribucí, tak dodavatelem.
Kdy se provádí odečet pro mimořádnou fakturu?
- ke konci kalendářního měsíce a musí nám být odečet doručen nejpozději do 3. pracovního dne, abychom jej v termínu dodali distributorovi.
- výjimku tvoří mimořádný odečet k 31.12. každého roku - ten musí být dodán nejpozději do 31.1. a tato faktura je dle vyhlášky zdarma
- v případě, že se mění majitel nebo podnájemníci na odběrném místě a chcete mít v pořádku převzetí/předání měřidel a vyúčtování energií, je na místě zažádat si o mimořádné vyúčtování, k němuž potřebujete samoodečet měřidla
- zkrátka když potřebujete mimořádnou fakturaci a nechcete nebo nemůžete čekat na vyúčtování v termínu (který je většinou jednou ročně)
U všech odečtů platí, že je distribuce vyhodnocuje a přijme pouze validní odečty. Takže se může stát, že z nějakého důvodu odečet nebude přijat. Na odečet není právní nárok. |
Jak samoodečet provést?
Měřidel (elektroměrů i plynoměrů) je značné množství typů. Ať už máte nainstalovaný jakýkoliv typ, vězte, že měřidlo je vždy majetkem distributora.
Ať už máte nainstalovaný jakýkoliv typ, tak potřebné údaje obsahují všechny:
- spotřebu - pokud máte tarif s nízkým tarifem, znamená to, že máte nainstalovaný dvoutarifový elektroměr a vidíte tak 2 hodnoty spotřebovaných kWh (kilowatthodinách) - ve vysokém a nízkém tarifu odděleně. Plynoměr uvádí jednu hodnotu spotřeby - a to v m3 (metrech krychlových)
- výrobní číslo měřidla (nepleťte si s EAN/EIC, ty na měřidlech nejsou. Na měřidle je výrobní číslo měřidla. EAN/EIC jsou čísla odběrného místa)
Hodnota spotřeby je rozdělena na 2 části - před desetinnou čárkou a za ní. Většinou je hodnota za desetinnou čárkou odlišena ještě barevně - červená pole. To jsou ta dvě poslední čísla, u kterých vidíte pohyb, když na ně chvíli koukáte (a běží vám nějaký spotřebič). Hodnota za desetinnou čárkou se nehlásí. Za spotřebu se berou hodnoty před desetinnou čárkou.
UKÁZKA ELEKTROMĚRŮ (dvoutarifový i jednotarifový model):
UKÁZKA PLYNOMĚRU:
U plynoměru je jen jeden číselník - ukazuje jen jednu hodnotu spotřeby (u plynu není vysoký a nízký tarif)
U elektřiny můžete v některých případech mít sjednán dvoutarifovou sazbu - zjistěte jaký typ přístroje máte, nebo jakou distribuční sazbu máte na odběrném místě:
- V případě jednotarifního elektroměru je na něm jenom jeden číselník pro vysoký tarif (VT).
- U dvoutarifního elektroměru spotřebu ve vysokém tarifu vyčtete
- jsou-li číselníky nad sebou - horní číselník je vysoký tarif, spodní/dolní číselník ukazuje spotřebu v nízkém tarifu
- jsou-li umístěny vedle sebe - číselník vlevo uvádí vysoký tarif, číselník vpravo uvádí nízký tarif
- Na digitálním elektroměru se stavy nízkého a vysokého tarifu na displeji střídají
U plynoměru i elektroměru platí, že se stavy odečítají vždy bez desetinného čísla.
K odečtu potřebujete i výrobní číslo měřidla. Najdete ho nejčastěji vedle písmena N nebo Nr, nebo pod čárovým kódem.
Jak samoodečet nahlásit?
Máte stav měřidla a výrobní číslo? Pošlete nám je.
- buď přes kontaktní formulář v dolní části stránky
- nebo mailem na info@prvniceskaenergie.cz
Kdyby se vám povedlo udělat při zadávání samoodečtu chybu, pošlete ho znovu. Pracujeme vždy s tím nejnovějším. Ve vašem vyúčtování zohledníme i samoodečet, který jste poslali přes webové stránky svého distributora. A v případě, že jste odečet poslali nám i jemu, jeden z nich můžeme vyhodnotit jako duplicitní.